سید حمید خداداد حسینی؛ روح االله سهرابی
چکیده
امروزه فنّاوری به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعة اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح است. در مناطق مختلف جهان، روشهای گوناگونی برای تسهیل انتقال و مبادله فناوری در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی بهکار میرود. ایجاد فنبازار به عنوان مرکز و مرجع مبادلات فناوری یکی از سازوکارهای پیشرفته و نوپا در جهت هدف یادشده محسوب میشود. ...
بیشتر
امروزه فنّاوری به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعة اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح است. در مناطق مختلف جهان، روشهای گوناگونی برای تسهیل انتقال و مبادله فناوری در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی بهکار میرود. ایجاد فنبازار به عنوان مرکز و مرجع مبادلات فناوری یکی از سازوکارهای پیشرفته و نوپا در جهت هدف یادشده محسوب میشود. در ایران، مبادلات و انتقال فناوری از نظام و ساختار منسجم و هدفمندی برخوردار نیست و این مسئله باعث بروز مشکلات بسیاری برای عرضه کنندگان فناوری (شامل نخبگان، دانشگاهها، مراکز تحقیق و توسعه و ...) و متقاضیان فناوری (مانند دولت، صنایع مختلف به ویژه صنایع کوچک و متوسط، سرمایهگذاران و ... ) شده است.در مقاله حاضر پس ازبررسی بحث مبادلات فناوری، بطور اجمالی برخی از فنبازارها در اروپا و آسیا مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه با استفاده از مصاحبه و مطالعه میدانی از بین کارشناسان فنبازار و حیطههای مرتبط و آشنا با آن (مانند حقوق فناوری، ارزیابی و بازاریابی فناوری، زمینههای تخصصی فناوری، صندوقهای حمایتهای مالی و غیره) مدل فنبازار در سطح ملی در ایران، ارائه شده است. در مدل مذکور ماموریت و اهداف، بخشهای مختلف، مالکیت، فرایند داخلی و ارتباطات فن بازار در سطح ملی و همچنین پبشنیازهای ایجاد فنبازار تشریح شده است. بدیهی است دقت در تجربیات سایر کشورها و توجه به پیش نیازها و زیرساختهای اولیه، مسئولین مربوطه را در برنامه ریزی هرچه بهتر و جامعتر رهنمون خواهد شد.